Jungfraujoch
Zwitserland - Al ruim 100 jaar rijdt de trein van de Jungfraubahn naar Jungfraujoch met het hoogstgelegen treinstation van Europa (3.463 meter). Deze bergpas ligt tussen de hoge Zwitserse Alpen Jungfrau en Mönch in de Jungfrauregio. Maak je deze treinrit, dan word je getrakteerd op prachtige uitzichten. De treinrit naar Jungfraujoch kun je het hele jaar door maken en kent diverse opstapplekken en verschillende routes.
Top of Europe
Eenmaal boven op de Top of Europe heb je een adembenemend uitzicht op een witte wereld met eeuwige sneeuw, ruige rotsen, de Aletsch-gletsjer en de top van de Jungfrau. Jungfraujoch ligt op de grens van de kantons Berner Oberland en Wallis.
Hoe regel je een treinrit naar Jungfraujoch en welke routes kun je nemen? En wat is er boven allemaal te zien en doen? Naturescanner Janneke maakte de rit en geeft je de beste tips voor deze unieke treinreis in Zwitserland.
De Jungfraubahn
Al in 1896 werd er begonnen met de bouw van de Jungfraubahn, volgens het plan van Adolf Guyer-Zeller. Deze tandradbaan loopt vanaf station Kleine Scheidegg naar station Eigergletscher. Vanaf daar gaat de trein via een tunnel dwars door de bergen Mönch en Eiger naar de Jungfraujoch. Het station op de Jungfraujoch was in 1912 gereed en is het hoogstgelegen station van Europa.
De Jungfraubahn heeft vooral een toeristisch doel; de Jungfraujoch wordt elk jaar door 700.000 mensen bezocht! Leuk om te weten: de treinen worden volledig elektrisch aangedreven met stroom van waterkrachtcentrales in de Jungfrau regio. Zo is deze treinrit ook een duurzaam uitje.
De treinrit naar Jungfraujoch is prachtig en zeker de moeite waard als dagtocht. Hou er wel rekening mee dat het niet goedkoop is, denk aan ruim 200 Zwitserse Frank per persoon. Met de Swiss Travel Pass krijg je een flinke korting. Tip: kies een heldere dag uit, want anders kan het uitzicht boven wat tegenvallen.
Routes Jungfraubahn
Wil je de treinrit naar Jungfraujoch maken? Dan kun je kiezen uit verschillende routes.
De traditionele route
De Tradionelle Strecke maak je vanaf Kleine Scheidegg naar station Eigergletscher. Daar stap je over, waarna de trein bijna direct de tunnel inrijdt en bijna 1.400 hoogtemeters overbrugt naar Jungfraujoch. Je bereikt Kleine Scheidegg met de Wengernalpbahn vanaf Lauterbrunnen. Reisduur: 2 uur en 10 minuten.
De nieuwe route
Sinds 2020 gaat de kabelbaan 'Eiger Express' van Grindelwald naar de Eigergletscher. Daar stap je over op de Jungfraubahn naar de Jungfraujoch. De reisduur van de Schnelle Strecke is aanmerkelijk korter met 1 uur en 30 minuten. Vanuit de gloednieuwe Eiger Express heb je een indrukwekkend uitzicht alle kanten op over het gebied rondom Grindelwald.
Station Eismeer
Bergopwaarts maakt de trein via beide routes een korte stop in de tunnel op het station Eismeer, waar je kunt uitstappen om snel een foto te maken. Via de ramen in de noordwand van de Eiger heb je een prachtig uitzicht op het bevroren meer.
Routetips
Wil je de treinrit naar de Jungfraujoch maken? Geniet van beide routes door de ene route op de heenweg te kiezen en de andere route op de terugweg. Voor de ticketprijs maakt dit niet uit, wel geef je van te voren aan welke route je wilt nemen.
Ook kun je tegen een kleine meerprijs een stoel reserveren, dit is vooral in de zomer een aanrader, want dan kan het druk zijn en moet je misschien wachten tot de volgende trein. Zorg dan wel dat je de trein neemt precies op de tijd dat je hebt gereserveerd. Op andere tijden is je ticket wel geldig, maar moet je toch in de rij gaan staan zonder stoelreservering.
Zelf maakte ik de treinrit vanuit Interlaken en maakte ik eerst een stop in Lauterbrunnen. Dit idyllische dorp ligt in het dal van de 72 watervallen en je kunt er mooie plaatjes schieten. Vanuit daar nam ik de trein verder naar Kleine Scheidegg. Het was indrukwekkend hoe steil deze rit is en hoe de trein steeds verder de berg op kronkelt, met ondertussen steeds weer prachtige uitzichten op het dal van Lauterbrunnen en het skigebied rondom Kleine Scheidegg.
Mijn advies is om op de heenweg de traditionele route te nemen en op de terugweg de nieuwe route. Heen ben je namelijk langer onderweg en kun je het heerlijk rustig aan doen. Ga rechts in de trein zitten voor het beste uitzicht op de indrukwekkende vierduizenders Jungfrau, Eiger en Mönch. Tijdens de terugweg neem je de Eiger Express, die je in de winter bijna voor jezelf hebt tijdens de tocht omlaag, terwijl omhoog de cabines vol zitten met skiërs.
Bezienswaardigheden Jungfraujoch
Heb je na de treinrit eenmaal de Top of Europe bereikt? Dan ben je vast benieuwd wat er allemaal te doen en te zien is op de Jungfraujoch. Via de looproute kom je langs alle bezienswaardigheden. Een opsomming:
1. Uitzichtpunt
Pak de lift naar het Sphinx-observatorium op 3.572 meter hoogte. Hier kun je buiten genieten van een 360°-uitzicht op het sneeuwlandschap, de Aletsch-gletsjer en de Jungfrau van maar liefst 4.158 meter hoog.
2. Het IJspaleis
De looproute komt dwars door het Ice Palace, die is uitgehakt in de gletsjer. Je kunt (voorzichtig, want de vloer is glad!) door de gangen lopen en mooie ijssculpturen bewonderen.
3. De Alpine Sensation
Hier verbinden twee rolbanen het Sphinx-observatorium met het IJspaleis en onderweg kun je mooie foto's en muurschilderingen bekijken over de aanleg van de Jungfraubahn.
4. Winkels en restaurants
Vind je het leuk om te shoppen of even heerlijk iets te eten? Ook daarvoor kun je terecht op Jungfraujoch. Je vindt er diverse eettentjes en winkels. Er is ook een shop voor Zwitserse chocolade, waar je kunt zien hoe deze wordt gemaakt en natuurlijk ook kunt proeven!
5. Snow Fun Park
Het Snow Fun Park is alleen geopend tussen half mei en half oktober. Zelfs al is het beneden in het dal heerlijk warm, op grote hoogte geniet je van echte winteractiviteiten! Er is een zipline aanwezig en je kunt sleeën of een stukje skiën / snowboarden in de eeuwige sneeuw.
6. Wandelen vanaf de Jungfraujoch
In de zomer kun je ook heerlijk wandelen vanaf Jungfraujoch. Loop in drie kwartier naar de Mönchsjochhütte, dit is de hoogstgelegen bemande berghut van Zwitserland. Het pad is niet al te moeilijk, maar hou er rekening mee dat het door de ijle lucht best zwaar kan zijn.