Rechten consument bij vluchtvertraging of annulering
Vakantie, het moment dat je de rust van de natuur opzoekt. Een vertraagde of geannuleerde vlucht is natuurlijk een vreselijk vervelend begin van jouw welverdiende vakantie, zo’n situatie levert stress op en dat is nou net wat je níét wil
op een vakantie. Juist om dit soort gevallen te voorkomen, heeft de Europese Unie een wet in het leven geroepen die airlines moet stimuleren het aantal vertraagde of geannuleerde vluchten zo laag mogelijk te houden; EU verordening 261/2004.
Wet consumentenrechten
Wat houdt deze wet in? En wanneer heeft u recht op een vergoeding op basis van deze wet? Dat zal ik hieronder piekfijn uitleggen. Over mij; Ik ben Mitchell Weber, een rechtenstudent die nu werkervaring opdoet bij Aviclaim. Tijdens mijn werkzaamheden kom ik dagelijks in aanraking met passagiers waarvan hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Veel van deze passagiers kennen hun rechten niet, waardoor de luchtvaartmaatschappijen vaak wegkomen met ronduit asociaal gedrag. En dat is precies wat ik met deze blog graag wil veranderen.
Mocht je door vertraging of annulering van jouw vlucht later aan jouw vakantie kunnen beginnen, heb je mogelijk recht op een compensatie tot € 600,- waarvoor de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk is. Om hier recht op te hebben, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Je was op tijd op de luchthaven en beschikte over de juiste reisdocumenten;
- De vlucht is met minimaal 3 uur vertraging op de eindbestemming aangekomen. Mocht je met drie uur vertraging vertrekken, maar met minder vertraging aankomen, dan heb je geen recht op een vergoeding. De aankomsttijd is de tijd dat de deur open gaat. Dit is iets om op te letten, aangezien veel maatschappijen hier mee sjoemelen en zo onder een te betalen compensatie uit proberen te komen;
- Je vloog vanuit de Europese Unie óf naar de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij;
- De vertraging was niet vanwege een buitengewone omstandigheid.
Zo’n buitengewone omstandigheid is een situatie waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. De problemen met de Boeing 737 MAX, het vliegtuig dat de lucht niet meer in mag door de twee ongelukken in Ethiopië en Indonesië, is een voorbeeld van zo’n omstandigheid. Slecht weer, zoals een harde wind, wordt ook vaak genoemd als een reden voor vertraging of annulering van een vlucht. Dit klopt vaak niet en hierdoor hebben passagiers alsnog recht op een vergoeding. Ook een staking, bijvoorbeeld van een pilotenvakbond, is geen buitengewone omstandigheid.