Fjällräven
Het merk Fjällräven is niet meer weg te denken uit de outdoor wereld. De kleding met het poolvosje erop herken je uit duizenden. Grote kans dat jij als natuurliefhebber ook een item van het merk in de kast hebt hangen. Fjällräven is naar onze mening een prachtig duurzaam merk. Wij zetten ze graag in de kijker en vertellen meer over het ontstaan, de filosofie, de producten én de outdoor evenementen die zij organiseren.
Het ontstaan van Fjällraven
Het merk is in 1960 opgericht door Åke Nordin. Hij groeide op in Örnsköldsvik, een plaatsje aan de kust in Midden-Zweden. Omgeven door bossen en heuvels was dit een fijne plek om de natuur in te trekken. Åke deed dit maar al te graag. De eerste ideeën voor het merk ontstonden uit een gebrek aan een goede rugzak. Åke ging zelf achter de naaimachine zitten en ontwierp een eigen rugzak met houten frame. Met het idee dat het buitenleven en de natuur voor meer mensen toegankelijk moesten worden.
Sindsdien pakte Åke het wat professioneler aan en ontwikkelde door de decennia heen allerlei producten. De eerste twintig jaar bleef Fjällräven binnen Zweden maar in de jaren tachtig kwam er uitbreiding naar andere landen in Scandinavië en later over de hele wereld. Iedereen moest van buiten kunnen genieten, aldus Åke. Åke is in 2013 overleden maar zijn legacy leeft voort in het merk.
Fjällräven filosofie
Mensen inspireren de natuur in te gaan is altijd de belangrijkste drijfveer voor Fjällräven geweest. Het idee van Åke was dat mensen meer om de natuur zouden geven als ze er meer tijd in doorbrachten. Het doel van Fjällräven is dan ook niet om mensen zoveel mogelijk kleding te verkopen maar om bewustzijn te creëren rondom de natuur. Door mensen veilige gear te verkopen die een avontuur in de wildernis mogelijk maakt.
Fjällräven werkt met drie pijlers:
- Functionele outdoor kleding en -materiaal ontwikkelen dat jarenlang meegaat en een tijdloos design heeft.
- Verantwoordelijkheid nemen voor goede zorg voor mens, dier en natuur.
- Zoveel mogelijk mensen inspireren om de outdoor wereld te ontdekken, op een verantwoorde manier.
Dit is dan ook de Fjällräven Way. Het duurzame aspect van het merk zie je onder andere terug in tijdloos design dat niet op trends gebaseerd is, maar ook duurzaam materiaal en reparatieservice voor producten die toch kapot gaan.
Even een paar indrukwekkende duurzaamheidscijfers uit 2023. In 2023 heeft Fjällräven 73% milieuvriendelijke vezels gebruikt, was 100% van de elektriciteit op hun locaties hernieuwbaar, is 97% van het katoen biologisch en hebben ze 18.000 artikelen gerepareerd. Verder zegt Fjällräven nu én in de toekomst vaak nee. Nee tegen onder andere tijdelijke trends, dierenmishandeling, sociaal en economisch onrecht en materialen die veel grondstoffen vereisen. Zo blijft Fjällräven op het juiste pad.
De producten
Iedereen kent Fjällräven wel als een van de vooraanstaande outdoor kledingmerken, met als klassiekers de Kånken rugzak en de Greenland Jacket. Maar ze hebben alles voor het outdoor leven: van wandelbroeken en regenjassen tot slaapzakken, tenten en drinkflessen. Zij helpen elke avonturier, beginnend of ervaren, om het buitenleven leuker en comfortabeler te maken. Ook voor het alledaagse leven hebben zij steeds meer in de collectie zoals schooltassen, laptoptassen, mutsen en regenjassen.
Wij mochten al vele items van Fjällräven testen en delen graag onze eerlijke review met jou:
Fjällräven evenementen
Sinds 2005 organiseert het outdoor merk de Fjällräven Classic, een meerdaags wandelevenement in Zweeds Lapland waarbij je op toegankelijke wijze kennismaakt met het trekkingleven. Je gaat met een rugzak op de wildernis in en slaapt in een tentje in de natuur. Dat alles met ondersteuning van Fjällräven. De Classic is ook ontstaan uit de behoefte van Fjällräven om meer mensen kennis te laten maken met de wildernis, voor Åke een droom die uitkwam.
De Classic vindt inmiddels plaats op verschillende plekken over de hele wereld, van Zuid-Korea tot de VS en Duitsland. Collega Manou liep zelf de Classic Sweden, het event waar het allemaal mee begon. Een avontuur om nooit meer te vergeten, dwars door de wildernis van Zweeds Lapland samen met vele andere avonturiers. Hier maakte Manou ook kennis met diverse medewerkers van het bedrijf. Van de global events manager tot designers, gidsen, marketingmedewerkers en verkopers. Je kan zien dat al deze mensen de Fjällräven filosofie echt ademen en er alles aan doen om Åke's bedrijf en filosofie voort te laten leven.
Een nog extremer avontuur aangaan? Eens per jaar kiest Fjällräven twintig mensen van over de hele wereld om mee te doen aan de Fjällräven Polar, een expeditie door winters Lapland met de sledehonden waarbij je gaat wildkamperen bij extreme temperaturen.
Tijdens de Classic en Polar zie je de visie van Fjällräven in levende lijve tot uiting komen. En een trots bij de medewerkers die je niet kan beschrijven.